Blog

Mik az előnyei a zöld tea fogyasztásának?

2021.11.17 07:39
Mik az előnyei a zöld tea fogyasztásának?

Mik a zöld tea fogyasztásának lehetséges egészségügyi előnyei?

10 bizonyítékokon alapuló előnyei a zöld teának

A zöld tea az egyik legegészségesebb ital a világon.Tele van antioxidánsokkal, amelyeknek számos egészségügyi előnye van, többek között:

  • jobb agyműködés
  • zsírégetés
  • védelem a rák ellen
  • a szívbetegségek kockázatának csökkentése

Íme a zöld tea 10 lehetséges egészségügyi előnye:

  • Egészséges bioaktív vegyületeket tartalmaz

 A zöld tea több, mint egy hidratáló ital. A zöld tea növény rendgeteg egészséges vegyületet tartalmaz. A tea gazdag polifenolokban, ezek olyan természetes vegyületek, amelyeknek egészségügyi előnyei vannak, például csökkentik a gyulladást és segítenek a rák elleni küzdelemben.

A zöld tea az epigallokatekin-gallát (EGCG) nevű katechint tartalmazza. A katechinek természetes antioxidánsok, amelyek segítenek megelőzni a sejtkárosodást.

Ezek az anyagok csökkenthetik a szabad gyökök képződését a szervezetben, megvédve a sejteket a károsodástól. Ezek a szabad gyökök szerepet játszanak az öregedésben és számos betegségtípusban.

A zöld tea kis mennyiségben ásványi anyagokat is tartalmaz, amelyek jótékony hatással lehetnek az egészségre.

  • Javíthatja az agyműködést

A zöld tea nem csak éberen tart, hanem segíthet az agyműködés fokozásában is. A legfontosabb hatóanyaga a koffein, ami egy ismert stimuláns. Nem tartalmaz annyit, mint a kávé, de eleget ahhoz, hogy reakciót váltson ki anélkül, hogy a túl sok koffein vinnénk be a szervezetünkbe.

A koffein az adenozin nevű gátló neurotranszmitter blokkolásával hat az agyra. 

A kutatások következetesen kimutatták, hogy a koffein javíthatja az agyműködés különböző aspektusait, beleértve a hangulatot, az éberséget, a reakcióidőt és a memóriát.

A koffein azonban nem az egyetlen agyműködést fokozó vegyület a zöld teában. L-theanin nevű aminosavat is tartalmaz, amely képes átjutni a vér-agy gáton. Az L-theanin növeli a GABA gátló neurotranszmitter aktivitását, amely szorongásoldó hatású. Emellett növeli a dopamin termelődését az agyban.

Tanulmányok azt mutatják, hogy a koffein és az L-theanin kettő kombinációja különösen erős hatással lehet az agyműködés javítására.

  • Fokozza a zsírégetést

Ha megnézed bármelyik zsírégető kiegészítő összetevőinek listáját, jó eséllyel a zöld tea is szerepel rajta. Ennek oka, hogy a kutatások szerint a zöld tea képes növelni a zsírégetést és fokozni az anyagcserét.

Egy 10 egészséges férfi bevonásával végzett vizsgálatban a zöld tea kivonat szedése 4%-kal növelte az elégetett kalóriák számát. Egy másik, 12 egészséges férfi bevonásával végzett vizsgálatban a zöld tea kivonat 17%-kal növelte a zsírégetést a placebót szedőkhöz képest.

A koffein a fizikai teljesítményt is javíthatja azáltal, hogy a zsírszövetből mobilizálja a zsírsavakat, és azokat energiaként felhasználhatóvá teszi.

  • Az antioxidánsok csökkenthetik egyes rákos megbetegedések kockázatát

A rákot a sejtek ellenőrizetlen növekedése okozza. Ez a világ egyik vezető halálozási oka. Kutatások kimutatták, hogy az oxidatív károsodás krónikus gyulladáshoz vezethet, ami krónikus betegségekhez, köztük rákos megbetegedésekhez vezethet. Az antioxidánsok segíthetnek az oxidatív károsodás elleni védelemben.

A zöld tea kiváló forrása az erős antioxidánsoknak.

Mellrák. A megfigyelési tanulmányok átfogó áttekintése megállapította, hogy azoknál a nőknél, akik a legtöbb zöld teát fogyasztották, körülbelül 20-30%-kal alacsonyabb volt a mellrák, a nők egyik leggyakoribb rákos megbetegedésének kockázata.

Prosztatarák. Egy tanulmány azt mutatja, hogy a zöld teát fogyasztó férfiaknál alacsonyabb volt az előrehaladott prosztatarák kockázata.

Vastagbélrák. Egy 29 tanulmányt elemző vizsgálat kimutatta, hogy a zöld teát ivóknál mintegy 42%-kal kisebb volt a vastagbélrák kialakulásának valószínűsége.

  • Védheti az agyat az öregedéstől

A zöld tea nem csak rövid távon javíthatja az agyműködést, hanem az öregedés során is megvédheti az agyat. Az Alzheimer-kór egy gyakori neurodegeneratív betegség, és az idősebb felnőttek körében a demencia leggyakoribb oka.

A Parkinson-kór egy másik gyakori neurodegeneratív betegség, amely az agyban lévő dopamintermelő neuronok pusztulásával jár. 

A zöld teában található bioaktív vegyületek különböző védőhatásokat fejthetnek ki az agyra. Csökkenthetik a demencia, az idősebb felnőttek körében gyakori neurodegeneratív betegség kockázatát.

  • Csökkentheti a rossz leheletet

A zöld teában található katechinek a száj egészségére is jótékony hatással vannak. A katechinek képesek megakadályozni a baktériumok szaporodását, ami csökkentheti a fertőzések kockázatát.

  • Segíthet megelőzni a 2. típusú cukorbetegséget

A 2-es típusú cukorbetegség aránya az utóbbi évtizedekben egyre nő. A 2-es típusú cukorbetegség azzal jár, hogy a vércukorszint megemelkedik, amit az inzulinrezisztencia vagy az inzulintermelésre való képtelenség okozhat.

Tanulmányok szerint a zöld tea javíthatja az inzulinérzékenységet és csökkentheti a vércukorszintet.

Egy japán egyéneken végzett vizsgálat szerint azoknál, akik a legtöbb zöld teát itták, körülbelül 42%-kal alacsonyabb volt a 2-es típusú cukorbetegség kockázata.

  • Segíthet megelőzni a szív- és érrendszeri betegségeket

A szív- és érrendszeri betegségek, köztük a szívbetegségek és a stroke világszerte a vezető halálokok közé tartoznak. Tanulmányok azt mutatják, hogy a zöld tea javíthatja e betegségek néhány fő kockázati tényezőjét, többek között az összkoleszterin és az LDL (rossz) koleszterin szintjét.

A zöld tea emellett növeli a vér antioxidáns kapacitását, ami megvédi az LDL-részecskéket az oxidációtól, ami a szívbetegségekhez vezető út egyik része.

A kockázati tényezőkre gyakorolt kedvező hatások miatt talán nem meglepő, hogy a zöld teát fogyasztó embereknél akár 31%-kal alacsonyabb a szív- és érrendszeri betegségben való elhalálozás kockázata.

  • Segíthet a fogyásban

Tekintettel arra, hogy a zöld tea rövid távon képes fokozni az anyagcserét, logikus, hogy segíthet a fogyásban. Számos tanulmány azt mutatja, hogy a zöld tea segíthet a testzsír csökkentésében, különösen a hasi területen.

Az egyik ilyen vizsgálat egy 12 hetes, kontrollált vizsgálat volt, 240 elhízott ember bevonásával. Ebben a vizsgálatban a zöld tea csoportba tartozóknál a kontrollcsoporthoz képest jelentősen csökkent a testzsírszázalék, a testsúly, a derékkörfogat és a hasi zsírszövet.

  • Segíthet hosszabb életet élni

Tekintettel arra, hogy a zöld tea egyes vegyületei segíthetnek a rák és a szívbetegségek elleni védelemben, logikus, hogy segíthet abban, hogy tovább élj.

Egy tanulmányban a kutatók 40 530 japán felnőttet vizsgáltak 11 éven keresztül. Azok, akik a legtöbb zöld teát itták - napi 5 vagy több csészével -, szignifikánsan kisebb valószínűséggel haltak meg a vizsgálati időszak alatt.

Összegezve

A zöld teának számos lehetséges egészségügyi előnye van.

A jobb közérzet, a fogyás és a krónikus betegségek kockázatának csökkentése érdekében érdemes megfontolni, hogy a zöld tea rendszeres részévé váljon az életünknek.